Natuurlijk zijn we de laatste 2 weken een beetje in tijdsnood geraakt. Nog teveel dingen die we wouden doen. Maar hier dan toch nog een verslagje van wat we zoal deden…

Weg uit Cartagena

Maandagochtend vroeg zijn Anne en Pepijn vertrokken. Op tocht in het binnenland, waar ze naar mooie landschappen en stadjes gingen kijken. Het meeste van de tijd zouden ze in de buurt van een berg verblijven vanwaar je mooie wandelingen kunt maken.

Voor ons was het een quasi normale dag. We begonnen om 6u met schoolwerk en vertrokken daarna op een winkelavontuur. Het winkelen nam de volledige voormiddag in beslag. We waren eigenlijk rond 11u klaar met het aankopen van alle eten en het naar de boot dragen en brengen. Maar onze ijzerzaag was kapot dus Arthur moest een een nieuwe gaan kopen. Hij ging langs de ijzerhandels in de buurt (niet meer bestaande) en alle marinawinkels maar vond er geen. Dus hij moest terug naar de doe-het-zelf zaak in de shopping mall om er eindelijk eentje te vinden. Intussen hadden wij al alle spullen weggepakt, spinazie gestoomd voor de vriezer, en de boot klaargemaakt voor vertrek. Uiteindelijk was iedereen (behalve Anne en Pepijn) terug aan boord en vertrokken we naar Isla Grande (Rosario eilanden).

De trip deden we aan recordtempo, iets meer dan 3u zeilen ipv iets meer dan 4u. We hadden de wind van achteren en gingen gans de rit goed vooruit. Op het einde waren er grote golven dus moest Yoren voor de eerste keer deze vakantie zijn zeebandjes bovenhalen… Eenmaal aangekomen in de baai was het even spannend om de genoa ingetrokken te krijgen want de wind was nogal sterk. We ankerden snel en maakten overheerlijke wraps klaar.

La canetta

Dinsdag na breakfast en schoolwerk hebben we de zijpontons van de nieuwe dinghy geassembleerd.

Toen Arthur tevreden was, riepen we de hulp van mama in om onze trimaran kano in het water te zetten. Tijd om de zijpontons en het nieuwe model te testen. Hoera! Alles werkte perfect!

Maar de dag was nog niet gedaan we moesten de hull van Exodus nog cleanen (iedere keer we in de vieze baai van Cartagena gaan hangt er namelijk vanalles aan). Yoren, mama en Gitane aan starboard, Arthur en Arno deden bakboord. Yoren en Arthur deden de onderkant en Arno, mama en Gitane de eerste meter onder water.

Woensdagochtend op het gewoonlijke uur (6u stipt) stonden we op en ontbeten we. Na het schoolwerk hebben we de zijpontons gelijmd. Het was met pvc lijm dus moesten we snel werken, gelukkig ging het goed. Soms morsten we wat lijm. Dat moesten we dan heel vlug opkuisen. Uiteindelijk was het klaar dus deden we een test toertje en ja hoor het werkte perfect.

Daarna gingen we naar het strand. Dat wil zeggen dat we in 2 teams naar de dichtsbijzijnde kade varen en dan een stukje te voet over het eiland.

We speelden de hele tijd met de bal en in het water. Na een poosje gesmeek van Gitane bouwden we een zandkasteel.

Duiken

Donderdagochtend was het weer de gewone routine van schoolwerk. Gelukkig gingen we daarna gaan snorkelen aan de duikboei. Arthur, mama en Gitane gingen met de nieuwe dinghy en wij met de kayak.

We zagen weer de kleurrijkste vissen en mooie koralen. De gewone kost dus (hier toch). Beelden spreken meer dan woorden, dus hier een paar voorbeelden van Yoren’s onderwaterfotografie:

Snorkelen rond de boot is ook fijn, want we ontdekten veel minipufjes. Dat zijn kleine visjes even breed als je vinger en niet veel langer dan de breedte van je vinger.

Ze hebben verschillende kleuren rond hun ogen. Ze zijn helemaal niet schuw en komen met je spelen, wat wij wijs vinden natuurlijk. (Die in Arno’s hand was al dood hoor, hij kwam langsdrijven aan de boot en we namen snel een foto).

Op de anchorage, vlakbij de boot, proberen we met ons anker zover mogelijk weg te blijven van de koralen, dus we liggen er een stuk dieper en is er snorkelgewijs minder te zien. Het meeste speelden we met de minipufjes.

Strand

Vrijdagnamiddag gingen we naar het strand en speelden we in het water maar in plaats van een zandkasteel te graven besloten we om Gitane in te graven.

En dan Arno, die de pech had dat er een hondje met hem wou spelen. Zeer leuk voor Yoren natuurlijk want die werd niet ingegraven.

Op de terugweg moesten we door mosquito alley… Een plek waar de muggen heersen en je leeggezogen zou worden mocht je stilstaan. Maar eind goed al goed.

Of toch niet. Toen we vreedzaam aan het slapen waren werd mama om 12uur s’nachts wakker van een scherp licht en het geluid van een motor dichtbij Exodus. Ze ging eens piepen, en inderdaad een motorboot met groot zoeklicht zat rond ons te varen. Mama wachtte even af maar toen begonnen ze op een fluitje te blazen. Het bleek de Guarda Costal te zijn die ons een bezoekje bracht. Ze spraken enkel spaans en vroegen eigenlijk gewoon of de ‘canetta’ (vermoedelijk de naam voor onze lokale visserskano) van ons was en of we de motor en de boot wel degelijk vast gemaakt hadden. Wel vriendelijk van hen om te komen checken of we niet overvallen werden of zo, of bezig waren met duistere zaakjes ;-).

Pickled fish

Zaterdag stonden we op, aten ontbijt en vertrokken met de zeilboot naar de rand van het park. Toen we eenmaal vastzaten aan de boei en de kayak in orde was sprong Arthur in het water en Yoren in de kayak.

Arno en Mama moesten uitkijken voor boten. Na een lange tijd besloot Arthur nog een plek te bekijken en er dan uit te komen. Maar het was prijs! Een ongelukkige makreel die bijna recordbrekend leek. Arthur toverde hem meteen om in pickled fish, die helaas een dag moest trekken…

In de namiddag gingen we nog wat zwemmen en spelen op het strand.

Toen we zaten na te genieten van het eten spotte Yoren een verdacht lichtje. Eentje dat rood was en de hele tijd op dezelfde plek scheen, vlak boven Isla Grande. Het was te groot en fel voor een drone. Een helicopter was het ook niet. Het felle lichtje flikkerde even, leek even verdwenen, om terug te verschijnen een beetje verder. Dit proces herhaalde zich een paar keer totdat het volledig weg zapte. Very strange…

Zondag zijn we gaan snorkelen met mama en Gitane met de kayak. We zwommen een heel eind rond in de baai waar we geankerd zijn en bekeken er de verschillende koraalriffen. We zagen weer minipufjes à volonté en andere visjes.

S’avonds aten we pickled fish die Arthur gisteren had gemaakt. Geserveerd met zelfgemaakt olijfbrood. Het was HEERLIJK!!!